Publikační činnost

Portrét ulice Pellicova
Brožura z edice Portrét ulice se tentokrát zaměřuje na ulici Pellicovu, považovanou mnohými Brňankami a Brňany za vůbec nejkrásnější ulici v blízkosti historického jádra města. Ulice, kdysi nazývaná Špilberská, byla nejdříve pouhou cestou na úpatí holého kopce Špilberku. Od druhé poloviny 19. století se však stala vyhledávaným místem, na kterém rychle vznikaly vily v historizujících a secesních formách, nájemní domy, zahrady, tenisový kurt a také evangelický Betlémský kostel, vystavěný podle projektu architekta Friedricha Gottloba Albera. Stavební rozvoj ulice pokračoval i po vzniku republiky, kdy vilové stavby doplnily developerské projekty brněnských stavebních podnikatelů Václava Dvořáka a Františka Hrdiny, pro které navrhovali domy a vily přední architekti brněnského funkcionalismu. Elegantní a poklidná ulice si svoji podobu z období první republiky ponechala dodnes. Každý procházející si zde může prohlédnout architekturu vycházející z historismu, vídeňské secese, kubismu, českého národního stylu, funkcionalismu i Bytový dům zaměstnanců podniku Silničního vývoje z přelomu šedesátých a sedmdesátých let, který patří k tomu nejlepšímu, co v časech komunismu v Brně vzniklo.
Portrét ulice Václavská – Hybešova
Brněnské pracoviště Národního památkového ústavu vydalo drobnou publikaci Portrét ulice. Václavská – Hybešova, kterou započne řada věnovaná jednotlivým významným, památkově nepříliš zhodnoceným a developersky turbulentním urbánním oblastem Brna. Preferovány budou ulice „městotvorné“ či „místotvorné“, které dodávají brněnské metropoli neopakovatelného genia loci. Památkáři vědí, že nemohou vše chránit, a že ne vše ze stavebního dědictví za konzervaci stojí, s palčivou naléhavostí ale chtějí upozornit, že Brno je naše společné dílo vyvíjející se po téměř milénium. Dílo současných obyvatel, ale především bezpočtu generací minulých. Že novodobá městská architektura může být skvělá, ale její potenciál zazáří jen v dobré synergii s historickým kontextem. Že tento bohatě strukturovaný urbánní kontext domů, ulic a náměstí je nejen tvůrcem kontur míst a spojnic, ve kterých se odehrává náš život, ale jako takový je především spolutvůrcem naší identity. Pokud budeme bez rozmyslu sekat svoje kořeny, podtínáme tím i sami sebe.


Portrét ulice Lidická
Publikační řada Portrét ulice je zaměřena na popularizaci historické zástavby města Brna s cílem zvýšit povědomí obyvatel moravské metropole (a nejen jich) o velkých hodnotách, které se vyskytují kolem nich, v sousedství jimi obývaných domů nebo na ulicích, kde se odehrává jejich život. Tyto hodnoty spoluvytváří jedinečný kulturní ekosystém města, který vinou jejich ztrát mizí. V Brně, které je vinou kauzy „pozdních zápisů“ památkově zdaleka nejpostiženější sídlo ČR, se vede i těmito nenásilnými prostředky boj o památkovou podstatu města, o architektonické bohatství, které je významným kulturním dědictvím nejen obyvatel města, ale celé naší země. V rámci série Portrét ulice tedy nyní vydáváme druhý díl, věnovaný tentokrát ulici Lidická.
Portrét ulice Milady Horákové –Merhautova
Naše publikace směřuje k prohloubení poznání Brna na základě zkoumání jeho základního stavebního kamene – ulice. Ulice tvoří jakýsi klíč k městu. Pochopením procesu formování ulice jako městotvorné jednotky tvořené soustavou staveb, dvorů, zahrad a veřejných prostorů, se svými konkrétními tvůrci i uživateli, specifickými dějinami i charakteristickým geniem loci, chápeme také lépe městský celek. Ulice je mikrokosmos a jeviště malých dějin, které ale odráží velké ideové a vývojové zápasy doby a vytváří díl souzvuku historie, stejně jako je stavební vývoj ulice nedílnou komponentou evoluce urbánního organismu města. Charakter ulice tak spoluvytváří jedinečný kulturní ekosystém města, který je živý a proměnlivý. Nová prezentace této svébytné brněnské městské třídy je tak mimo jiné koncipována jako příspěvek k uchování paměti místa a ke zdůraznění neobyčejného památkového potenciálu Brna.

Nová ediční řada VERBA DOCENT
Přístup k co nejširšímu spektru informací je prvním předpokladem pro rozvoj všech odborných disciplín. Současná památková péče a všechny obory, jež ji formují, musejí být nutně nejen reflexí národní zkušenosti, ale zároveň si musejí být také vědomy skutečnosti, že jsou součástí širšího, mezinárodního kontextu. Přístup k zahraničním zdrojům však často může být z mnoha důvodů limitující. Národní památkový ústav se proto rozhodl tuto překážku alespoň částečně odstranit nově založenou ediční řadou VERBA DOCENT. Ediční řada bude pravidelně předkládat výběr překladů odborných zahraničních textů z oblasti památkové péče, restaurování a konzervování, především autorů z německy mluvících zemí a Itálie, které lze považovat v mnohých ohledech za přínosné a inspirativní. Nově založená řada má za cíl seznámit čtenáře se zájmem o otázky památkové péče s názory, jež mohou vést k zamyšlení nad živými otázkami oboru a posléze, snad, i vyvolat tolik potřebnou diskusi.
Přiblížení myšlenek cizojazyčných autorů nejpřístupnější formou, tedy pomocí překladů, doplněných odbornými komentáři překladatele i odborníků na překládanou tematiku, je jednou z cest k vytvoření užších kontaktů s aktuálními myšlenkovými proudy mimo naše hranice, čímž by mělo být usnadněno zamyšlení se nad tématy, jež se dotýkají bezprostředně i památkového dění u nás.
Úvahy o památkách
Výběr z německojazyčných textů
Jana Michalčáková – Zdeněk Vácha (edd.)
Prvním počinem je představení textů tří německých památkářů z konce 20. a začátku 21. století, tedy z doby, kdy se stále, již nejpozději od 70. let minulého století, jednoznačně projevuje potřeba opětovného návratu k zásadním otázkám péče o hmotné kulturní dědictví i zpochybnění přístupů považovaných po dlouhou dobu za dané, neměnné. Texty jsou zde představeny v německém originále spolu s českými překlady, provázenými stručnými komentáři a medailony autorů.
Obsah:
- Manfred Frithjof Fischer – Jak dlouho trvají díla?
- Jürgen Julier – Je minulost reprodukovatelná? Reverzibilita z pohledu památkové péče
- Christoph Hellbrügge – „Konzervovat, ne restaurovat“ – mýtus památkové péče?
- Clemens Kieser – Tajná estetika památkové péče: kulturní památky nalezené a vynalezené
- Wilfried Lipp – Od moderní památkové péče k postmoderní? Několik aspektů ke společnosti oprav
- Georg Mörsch – Kopírování v památkové péči?
- Summary
- Seznam citovaných pramenů a literatury
- Editoři a autoři komentářů
Úvahy o restaurování
Výběr z textů k restaurování nástěnných maleb Agnola Gaddiho v bazilice Santa Croce ve Florencii
Jana Michalčáková – Zdeněk Vácha (edd.)
Druhou publikací z ediční řady VERBA DOCENT je výběr z textů restaurátorů a historiků umění z Opificia delle Pietre Dure ve Florencii, které prezentují restaurátorský zásah prováděný na nástěnných malbách Agnola Gaddiho ve florentské Bazilice Santa Croce. Teorie, metodologie a technika, tři neodmyslitelné pilíře každého restaurátorského zásahu jsou prezentovány v kritickém překladu.
Obsah:
- Maria Rosa Lanfranchi – Velká kaple ve Florencii – restaurátorský zásah na nástěnných malbách
- Cecilia Frosinini – Projekt, plán a návrh v Legendě o sv. Kříži
- Paola Ilaria Mariotti – Barevná paleta Agnola Gaddiho v Legendě o sv. Kříži
- Komentář pro českého čtenáře
- Komentář překladatele
- Summary
- Příloha
- Seznam citovaných pramenů a literatury
- Editoři a autoři komentářů
Publikace lze zakoupit na územním odborném pracovišti NPÚ v Brně a e-shopu NPÚ.
Bulletin NPÚ, ÚOP v Brně
Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela
Bulletin Národního památkového ústavu, územního odborného pracoviště v Brně
Jedním s možných způsobů komunikace instituce s veřejností je forma publikace – sborníku, přinášejícího v přístupné formě oborové informace a zároveň zprostředkujícího myšlenky péče o kulturní dědictví. Tato úvaha stála za rozhodnutím brněnského pracoviště (Památkový ústav v Brně), v době, kdy byl u nás internet v plenkách, a redakční rada v roce 1995 připravila pilotní číslo sborníku, označené jako nulté. V úvodním slovu redakce je deklarován cíl uvést do problematiky ochrany památek a otevřít diskusi, která by pomohla řešit rozpory, a která by hledala společnou cestu v boji s časem, dobou a nekompetentností.
Od té doby se sborník (do roku 2002 pod názvem Zprávy Státního památkového ústavu v Brně, od roku 2003 nazvaný Památková péče na Moravě / Monumentorum Moraviae tutela a vydávaný Národním památkovým ústavem, odborným pracovištěm v Brně) stal standardním komunikačním prostředkem brněnského pracoviště státní památkové péče, zpravujícím o dění na území jižní Moravy s přesahem do sousedních regionů; periodikum tedy od roku 1997, kdy vyšlo 1. číslo, přinášelo formou studií, zpráv a aktualit informace o památkovém fondu, jeho obnově i nových poznatcích a rovněž o činnosti pracoviště. Vycházela čísla s „průřezovým“ obsahem o dění na poli péče o kulturní dědictví, zároveň též monotematická s užším zaměřením na jednotlivé typy či kategorie památek (technické památky, nástěnné malby, papír...). Též prozatím poslední číslo 19 z roku 2017 je zaměřeno na otázky sakrálních památek.
Nyní přistupujeme ke zveřejnění starších sborníků, většinu již delší dobu rozebraných, na webových stránkách NPÚ, abychom umožnili zájemcům komfortnější přístup.
V Brně, březen 2018
Abecední seznam autorů 1995–2017
00 - Památková péče na jižní Moravě / 1996
01 - Zprávy Památkového ústavu v Brně / 1997
02 - Zprávy Památkového ústavu v Brně / 1998
03 - Zprávy Památkového ústavu v Brně / 1999
04 - Zprávy Státního památkového ústavu v Brně / 2000
05 - Zprávy Státního památkového ústavu v Brně / 2001
06 - Zprávy Státního památkového ústavu v Brně / 2002
07 - Památková péče na Moravě / 2003
08 - Památková péče na Moravě / 2004
09 - Památková péče na Moravě / 2005
10 - Památková péče na Moravě / 2005
11 - Památková péče na Moravě / 2006
11 - Československé opevnění LVA (příloha sborníku 11/2006)
12 - Památková péče na Moravě / 2006
13 - Památková péče na Moravě / 2007
14 - Památková péče na Moravě / 2008
14 - Památková péče na Moravě / 2008 - Zvláštní příloha: Brněnské nádraží
Metodické publikace MCMA
Metodické centrum moderní architektury v Brně vydává metodické publikace k tematice poznávání a obnovy památek architektury 20. století.
Metodickým publikacím je věnována samostatná stránka.
Identifikace a interpretace vzniku, podoby a proměny barokní kulturní krajiny jihomoravského pohraničí
Cílem projektu v rámci programu NAKI (kód DF13P01OVV019, doba řešení 2013–2016) byla identifikace a interpretace vzniku, podoby a proměny kulturní krajiny zrozené v období baroka, která výrazně přetvořila význam a vzhled krajinného rámce novověké společnosti.
K průzkumu byly vybrány dvě, svým způsobem unikátní, lokality pohraničního území Mikulovska a východního Znojemska. Tato území jsou unikátní pozoruhodným zachováním a variabilitou až heroických tvůrčích snah raně novověkého člověka vtisknout okolní krajině pečeť svého duchovního génia. Součástí projektu bylo vytvoření digitální mapové rekonstrukce barokní kulturní krajiny včetně již jen částečně dochované osnovy komunikací spojujících jednotlivé významné lokality a objekty kultu; byl vytvořen soupis dochované drobné sakrální architektury, soch a dalších uměleckohistorických děl. Prostřednictvím archivního bádání byly dále řešeny otázky spojené se vznikem a formováním předmětné kulturní krajiny se zřetelem na budování sakrálních staveb a vkládání exteriérových uměleckých děl do krajinného rámce a na ekonomiku zrodu a fungování v čase se proměňujících forem řešené kulturní krajiny včetně otázky investic a zisků plynoucích ze zkoumané kulturní krajiny ve vazbě na změny „paradigmatu“ krajiny zejména ve druhé polovině 20. století a v současnosti.
Metodika uchovávání předmětů kulturní povahy – optimalizace podmínek s cílem dosažení dlouhodobé udržitelnosti
Cílem projektu v rámci programu NAKI (kód DF13P01OVV016, doba řešení 2013 – 2017) bylo zpracování metodik pro optimální dlouhodobé uchovávání movitého kulturního dědictví sbírkotvorných institucí a památkových objektů. Záměrem bylo zhodnocení současných technologií a systémů ochrany tohoto dědictví z pohledu preventivní péče a návrh jejich optimalizace. Pozornost byla věnována též postupům snižujícím energetickou náročnost uchovávání movitostí. Metodiky byly formulovány na základě vyhodnocení konkrétních muzejních objektů a kulturních památek.
Další publikační činnost NPÚ, ÚOP v Brně
Rychlý kontakt
Nevíte si rady? Nevadí, ozvěte se nám, rádi vám poradíme.