Nově prohlášené památky

Vybrané nově prohlášené památky

Havraníky - areál fary

Ministerstvo kultury prohlásilo v roce 2024 za kulturní památku areál pozdně barokní fary v Havraníkách na Znojemsku. Fara již jako kulturní památka chráněna byla, o status kulturní památky však přišla vinou kauzy tzv. pozdních zápisů završené dne 13. 11. 2020 judikátem Nejvyššího správního soudu, ze kterého vyplynula právní invalidita aktu pozdního zápisu – tj. všechny pozdě zapsané objekty přestaly být od data soudního rozhodnutí památkami. Za této situace bylo nezbytné uchovat kontinuitu památkového zájmu o tento cenný příklad barokní architektury a podat návrh na její prohlášení za kulturní památku.

Na protáhlé návsi Havraníků v severním sousedství kostela sv. Linharta volně stojí farní budova s hospodářským zázemím a ohrazenou zahradou. Přízemní stavbu obdélného půdorysu orientovanou hlavním průčelím směrem k protilehlému kostelu dekoruje nad vstupním portálem mohutná kamenná heraldická kartuše se znakem opata kláštera v Louce Řehoře Lambecka a datací zřízení fary (G.L.AL/1776// – Gregorius Lambeck Abbas Lucensis). Dochovaná farní budova s hospodářským zázemím a zahradou byla totiž vybudována roku 1776 nákladem premonstrátského kláštera v Louce u Znojma. Výrazná urbanistická situace fary s navazující ohrazenou zahradou, volně umístěné doprostřed návsi vedle kostela, umocňuje působivost její architektury založené na symetrii a uměřenosti – jediným výrazným dekorativním prvkem exteriéru je výše uvedená kamenná kartuše; dobře dochovaný zaklenutý interiér s vysokými klášterními klenbami i stlačenými klenbami eliptickými, dřevěnými i kamennými podlahovými krytinami, profilovanými výplněmi dveřních otvorů i trámovým krovem atd. přispívá k vysoké památkové hodnotě stavby. Fara v Havraníkách představuje cennou pozdně barokní venkovskou stavbu vzniklou nákladem velké klášterní instituce disponující majetkem, vlivem i vysokou kulturní úrovní. Dobrá úroveň dochování historické stavby včetně detailů a výrazná poloha farního komplexu v rámci nenarušené historické urbánní struktury vinařské obce vytváří neobyčejně vysokou hodnotu této nově prohlášené kulturní památky.

 

 

Havraníky, kamenná pilířová boží muka z roku 1705 a 1717 u kostela sv. Linharta na návsi

Památkový fond Jihomoravského kraje aktuálně rozhojnily dvě nově prohlášené kulturní památky.

Na travnatém prostor návsi u kostela sv. Linharta v obci Havraníky stojí dvoje náročně dekorovaná barokní boží muka neobyčejné umělecké a řemeslné úrovně. Kamenné pilíře s reliéfním dekorem a sekanou datací 1705 a 1717 byly ve stavu značného poškození druhotně umístěny do centra Havraníků v 80. letech 20. století z původních poloh v pohraničním pásmu Československého státu. Díla prošla restaurováním a byla osazena mezi faru a vstupní průčelí kostela a za jeho presbytář tak, že dotvořila malebnou scenérii barokního sakrálního okrsku.

Neméně dynamický byl památkový život obou božích muk – zapsána jako kulturní památky byla v době změny zákonů řešících státní památkovou péče v závěru 80. let 20. století, po třiceti letech aplikované památkové péče ovšem o svůj status přišla vinou široce medializované kauzy tzv. pozdních zápisů, aby byla opět brněnským pracovištěm Národního památkového ústavu předložena Ministerstvu kultury k prohlášení za kulturní památku. Nyní se tedy opět těší oba barokní pilíře ochraně státu a prestižnímu statusu kulturní památky. Obě vrcholně barokních boží muka nesou výrazný obrazový program, dekorují je reliéfy Archanděla Michaela, který ve zdvižené pravici třímá meč v levici drží váhy jako anděl smrti a božské spravedlnosti, scéna ukřižování Krista s Pannou Marií a sv. Janem Evangelistou, vyobrazení Nejsvětější Trojice typu Trůnu Milosti (sedící Bůh Otec drží před sebou kříž s tělem Ježíše Krista, jehož spodní část zahalují oblaka a holubice Ducha svatého), motiv Svaté Rodiny (Panna Maria a Josef držící lilii vedou uprostřed Ježíška, budoucího Spasitele), umučení sv. Šebestiána, sv. Rozálie atd. Z nápisů na podstavcích známe rovněž jména donátorů – pilíř datovaný rokem 1705 nechal zhotovit Thomas Griebler, boží muka z roku 1717 zřídil Gothard Branzl.

Mistrovsky provedená kamenická díla pochází patrně z dílny působící při klášteře v Louce u Znojma.

Bohatý ikonografický program námětů reliéfů odkazuje na záměr zhotovení díla jako poděkování za odvrácení moru. Mnohé místní morové nákazy jsou doloženy záznamy v pamětních knihách, v nedalekých Popicích například v roce 1680 zemřelo na mor více jak 155 lidí (víc jak polovina obce).

Havranická pilířová boží muka představují cenný příklad barokní drobné sakrální architektury s vysokou hodnotou uměleckohistorickou i krajinotvornou; jde o díla která vytváří, spolu s dalšími četnými exempláři pozdně středověkého a raně novověkého kamenictví a sochařství v krajině jižního Znojemska specifický fenomén krajinné architektonicko-sochařské galerie, která mimořádným způsobem esteticky i významově tento prastarý obydlený prostor dotváří.